تخم مرغ
 تخم مرغ از جمله مواد غذایی پُرخاصیتی است که مصرف به جا و به اندازه آن تامین کننده بسیاری از نیازهای بدن است.

همچنین این ماده غذایی دارای مقادیر فراوانی پروتئین، امگا 3و ویتامین A است.

 تخم مرغ سالم را می ‌توان تنها تا یک ساعت پس از تولید آن به صورت خام مصرف کرد اما پس از آن حتما باید به صورت پخته استفاده شود؛ چرا که با گذر زمان میکروبی به نام سالمونلا از طریق پوست آهکی آن نفوذ کرده و باعث آلودگی آن می ‌شود که موجب ایجاد بیماری می شود.

علاوه بر این مصرف سفیده ی تخم مرغ به صورت خام باعث ورود پروتئینی به نام آویدین در بدن می ‌شود که وجود این پروتئین مانع جذب بیوتین (ویتامین H) خواهد شد.

استفاده از تخم مرغ خام یا به عبارتی مصرف سفیده آن به صورت خام باعث بروز عوارضی از جمله مشکلات پوستی و چشمی می ‌شود.

تخم مرغ خام
برای افراد، مصرف روزی یک عدد تخم مرغ کفایت می ‌کند
در زرده تخم مرغ علاوه بر وجود مواد و املاح مورد نیاز بدن، ویتامین Aنیز موجود است که برای سلامت پوست و چشم بسیار ضروری و مفید است و نبود آن به خصوص در بینایی خطرناک است. بنابراین مصرف مناسب این ماده غذایی می توانند تضمینی بر سلامتی باشد.